Tuesday, June 14, 2016

Health and diet issues w/ outfit post


Eilen kirjoitin henkilökohtaiselle facebook-sivulleni pitkän tilapäivityksen ruokavaliostani. Viikonlopun jälkeen aloin miettimään, että jaksanko mie jatkaa elämääni näin. Se, että viikonloput menee kosteissa tunnelmissa kaljan parissa, sitä kärsii krapulaansa vielä maanantaille ja arkiviikkoisin jatkaa roskalinjalla. Vehnää, rasvaista ruokaa, herkkuja.. Muutama vuosi sitten kävin ravitsemusterapeutilla nirson ja epäterveellisen ruokavalioni takia, ja sen, kun masennuksen takia painoin enää 40 kiloa. Minulle sanottiin siellä, että minun täytyy syödä paljon rasvaista (ja epäterveellistä) ruokaa, valita täysmaito kevyen sijaan, paistaa kaikki suuressa määrin voita. Tärkeintä oli, että painoni nousee. Nyt kun olen painoni saanut vihdoinkin nostettua siihen silloiseen tavoitteeseeni, en ollut siltikään lopettanut roskaruuan syömistä. Olen koukussa. Harvoin lautasellani näkyi kasviksia. Olo on jatkuvaan todella huono ja vatsa turvonnut. Oksettaa.

Kirjoitin facebookiin vaan kaikki ajatukseni ylös ja pyysin apua, ja apua sain! Ihanat kaverini antoivat tukensa ja neuvoja minulle paremmista ruoka-aineista, jotka kuitenkin pitävät painon nosteessa tai kurissa. Koska ilmapiiri on ollut niin kannustava, aion varmasti jatkaakin vähän terveellisemmällä linjalla. Tuki on tärkeää tällaisissa asioissa. Kaljottelut jää nyt pois. Sallin kuitenkin itselleni kerran kuussa parit lasilliset vaikka viiniä jos siltä tuntuu. Liian ankara en halua olla, etten ala itseäni vastaan kapinoimaan :D Enkä kaiken lisäksi edes tykkää alkoholin käytöstä, ja inhoan itseäni hiprakassa. Viimeisen vuoden aikana olen saanut tupakoinninkin pidettyä siinä, että poltan vain jos juon (välillä lipsuu). Olen aika ylpeä itsestäni, sillä ennen sitä poltin askin päivässä. Jos en nyt juo alkoholia, ehkä se tupakkakin jää pois kokonaan. Ainakin päätin jo muutama kuukausi sitten, että silloin kun Artun kanssa yhteen muutetaan, lopetan tupakoinnin kokonaan. Siitä yritän pitää kiinni, onhan se terveydelle vaarallista.

(Yesterday I wrote a long post to my personal Facebook page about my health and diet issues. After last weekend I started to think if this is the way I want to carry on. Thing is, I drink alcohol almost every single weekend, I suffer my hangover until Monday and then I continue to eat junk. Wheat, greasy food, treats... Few years ago I went to a dietician because of my picky diet and because my depression caused me that I suddenly weighed only 40kg. My dietician told me that I need to eat greasy and unhealthy food, so that I will gain weight faster, and it was the most important thing back then. Now that I have reached my goal weight, I still have not stopped eating junk food. I am hooked. I rarely eat any vegetables, and I feel disgusting and my stomache is constantly swollen. 

I wrote down my thoughts on my Facebook page and asked for help, and help I got! My lovely mates gave me their support and gave me advices on healthy way of gaining weight. Because the atmosphere was so supportive, I bet I will continue my healthier diet. Support is very important for me. No more beer from now on, but I will allow myself couple glasses of wine for like once a month if I want to. I don't want to be too harsh, otherwise I start to rebel against myself :D I don't even like drinking that much! I hate myself when I am drunk. I have also diminished my smoking during this past year. I smoke only when I drink, but if I stop drinking, perhaps I will stop smoking too. I am quite proud of myself for not smoking sober (sometimes it slips), because over one year ago I still smoked like one case a day. I really try to stop it for good, it is so dangerous.)


Yleensä aterioilla olen syönyt aina pastaa tai nuudeleita, vehnäisiä siis, jolloin vatsa on turvonnut ja sitä on sitten itkenyt. Ostin nyt vaihtoehdoksi täysjyväpastaa, ja gluteenitonta myös aion hankkia. Ne eivät kuulemma ole niin paha vaihtoehto vehnäpastalle. Tietenkään niitäkään ei älyttömästi kannata syödä. Eilenkin tein pastan sijaan kanan kanssa tuoretta ananasta, kurkkua ja paprikaa pannulla. Kasvisvaihtoehto oli paljon parempaa kuin vehnämössöpasta. Vaihdoin myös vehnäisen paahtoleivän ruisleipään. Vehnäähän en tietenkään voi aina vältellä, mutta vähentäminen jokapäiväisestä on jo tosi hyvä juttu. 

Vatsan turpoamisen takia en mahtunut enää joihinkin vintagepukuihini, mikä omalta osaltaan on harmittanut suuresti. Se oli myös yksi syy huonon voinnin lisäksi, miksi tahdon eroon turvottavista ruoka-aineista. Oli myös kiva kuulla muutamilta kavereilta, että eilinen tilapäivitykseni oli laittanut heidätkin miettimään omia valintojaan elintavoissa ja ruokavaliossa. Liikunnallisia juttuja en ole jaksanut miettiä vielä. Teen fyysisesti raskasta työtä ja pyöräilen noin kymmenen kilometriä päivässä. Joskus harvoin käyn lenkillä, mutta sitä lisään ehkä sitten, kun ruokavalio ja paino on ensin kunnossa. Mitään näkyviä vatsalihaksia ja haboja en ole nyt hakemassa, eli salille minua ei saa lähtemään tosiaankaan, vaan haluan normaalit, terveelliset elämäntavat.

Voisin kai nyt lopuksi vielä kertoa eilisen päivän asukokonaisuudestanikin :D Ylläni on siis kirpparilta löytynyt musta jakku, 60-luvun alun viininpunainen mekko ja vintagehattu kivalla harsolla. Inspiroiduin suuresti new look -muotikuvista, ja halusin pukea tämän hatun ylleni. En edes käynyt missään erikoisessa tämä asu ylläni, paitsi kaupassa. Joskus vain tekee mieli laittautua kotonakin :)

(Usually I have eated wheat pasta and noodles in almost every meal, and it has caused my swollen stomache and crying. Yesterday I changed wheat pasta into wholegrain and gluten-free. I heard that they are not that bad for stomache. Of course I won't eat pasta daily anymore. For example yesterday I made some chicken with fresh pineapple, cucumber and paprika on frying pan. It was much more delicious than pasta. I also changed wheat toast into rye bread. Obviously I can't always avoid wheat, but decreasing it from my daily eatings is a big change already.

Because of my swollen (and sick) stomache I cannot fit into some of my sweetest vintage dresses anymore, and it is one of the reasons (next to disgusted feeling) why I want to change my diet. It was also nice to hear from few of my friends that my post gave a lot of thinking about their own diet and way of life and how they could change it. I have not thought about exercising. I already do physical work and I cycle like ten kilometres in a day. I don't even want to have visible abs and biceps, so I can't even consider about going to a gym. I just want healthy and normal lifestyle.

Now I can say something about my outfit of the day :D I am wearing a black jacket from thrift store, early 60s burgundy dress and vintage hat with a nice veil. I was inspired after watching some fashion photos from the 50s again and I wanted to wear this lovely hat.)

23 comments:

  1. You look lovely! Greasy foods can really make you feel ill but are so addictive! We try to have a junk food meal once or twice a week at most and use this as a prop to eat healthy other days. If you hate food preparation, frozen veggies are better than none.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Laura! I kinda like to prepare food, so I prefer fresh veggies over frozen :) Even though they are more expencive :D

      Delete
  2. Such a beautiful outfit!

    I too have dietary problems, I'm a vegetarian, have IBS so can't really eat certain foods and on top of that I'm picky, picky, picky. I often have a swollen, painful belly and really should go vegan as it would help considerably I think.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Melanie for your comment! I could never be vegetarian (or vegan), because I am so picky when it comes to veggies :D But it would be healthier choice certainly :)

      Delete
  3. Tsemppiä ruoka-asioiden kanssa kamppailuun! En ole koskaan joutunut itse ylläpitämään mitään erityisiä ruokavalioita, laktoosittomuutta lukuunottamatta. Yritän kuitenkin syödä paljon kasviksia koska pelkkä rasvainen roskaruoka tosiaan pistää ällöttämään. Itse pidän vaihtelusta, joten se on itsellä ainakin auttanut paljon pitämään yllä monipuolista ruokavaliota. Mikäli siitä on apua niin voin suositella esim seuraavia: pannulla paistetut tuoreet kasvikset (porkkana, sipuli, paprika, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali) joita maustan suolalla, pippurilla, inkiväärillä ja vaalealla siirapilla (loraus joukkoon), uunikasvikset ja halloumi (porkkanaa ja punajuurta lohkoina, myös sipulia ja lanttua), näin keväällä tankoparsa (hunajan, suolan ja pippurin kanssa uunissa tai pannulla), erilaiset salaatit esim fetasalaatti, couscous-salaatti (vehnää tietty, mutta kun lisää siihen tuoreita kasviksia niin vehnän määrä on aika pieni), tonnikala-kananmunasalaatti, meloni-mozzarellasalaatti, kermaperunat uunissa, gratinoitu kukkakaali ja parsakaali (gratiinikastikkeen ohjeen löydät netistä), sitruunalinssit tai linssimuhennos (voin antaa reseptin jos haluat), erilaiset muut pavut (itse teen ihan niinkin simppelisti että huuhtelen suolaliemessä säilötyt pavut ja kuumennan ne kattilassa tai pannulla). Kaikki uusi tietysti vaatii totuttelua, mutta toivottavasti näistä saat ideoita pastan ja nuudelien korvaamiseen ainakin osittain.

    Ps. Asu on ihana, etenkin hattu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Rhia kommentista! Itse opettelen vasta monipuolista ruokavaliota, miulla on vielä paljon kaikenlaista maisteltavaa koska uudet maut ovat pelottaneet fobian lailla lapsesta saakka. mutta viimeisen vuoden aikana olen uskaltautunut kokeilemaan erilaisempia ja kasvattanut ruokavaliota vähän monipuolisemmaksi. Tökkisi tosi paljon syödä samaa ruokaa, kuten ennen söin joka päivä vaan samaa. Voisihan sitä vielä vähän olla monipuolisempikin :) Pannulla tykkään kyllä paistaa kasviksia ja on paljon herkullisempi vaihtoehto kuin nuudelit, joskin hitaammat valmistaa. Mulla on tosin vain muutama kasvis mitä syön tällä hetkellä. Niitä pitäisi ruveta kokeilemaan enemmän niin saisi vaihtelua :3

      Delete
    2. Palasin vielä tähän aiheeseen. Jos uusien ruokien kokeiluun auttaa miedot maut niin linssit ja pavut ovat aika mietoja maultaan. Niistä saa helposti täyttävän lisäkkeen. Esim valkoiset pavut ovat todella miedon makuisia. Mutta kannattaa ostaa niitä jotka eivät ole tomaattikastikkeessa vaan suolaliemessä. Kidneypavuissa, kik-herneissä ja linsseissä on vähän enemmän makua, mutta muistuttavat etäisesti herneitä maultaan, eli jos pitää herneistä niin luultavasti pitää myös näistä. Niitä kaikkia voi siis lisätä melkein mihin tahansa, esim keittoihin, muhennoksiin ja salaatteihin, tai lämmittää sellaisenaan. Ehkä voisit aloittaa kokeilun niistä koska niistä saa ihan älyttömän helposti ruokaa kun niitä saa käyttövalmiina säilykkeinä.

      Delete
    3. Täytynee joku päivä kokeilla vaikka salaatissa :) Herneet menee kyllä alas, joten ehkä nuokin.

      Delete
  4. Asusi on tosiaan upea! Toivon sinulle voimia tähän muutosvaiheeseen! Ehkä voi olla hyvä edetä pienin askelin, eikä yrittää kaikkea muuttaa kerralla, ettei väsy siihen. Itselläkin olisi tarve kohentaa tuota syömispuolta, eli lisätä kasvisten käyttöä varsinkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Joo, täytyy ehkä pienin askelin aloittaa, kärsivällisyys ei välttämättä muutoin riitä :)

      Delete
  5. That nutritionist gave you entirely wrong advice. I've never heard of such nonsense from a professional. You need to eat healthy fats like full fat diary, avocado and nuts, mainly lean proteins and a bit more whole wheat. Try steamed and roasted veggies too

    https://matchamilady.wordpress.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed! I have never tasted avocado, maybe I should try that out.

      Delete
    2. Never?! Where have you been all this time? Get yourself an avocado, a few drops of olive oil and balsamic vinegar and put it on toast. It's amazing

      Delete
    3. I am very afraid of new flavours, and it looks so weird :D I don't think it would taste great, but someday I will have enough courage :D

      Delete
  6. Itsekin tulee syötyä liikaa kaikkea epätarveellistä ja voista tykkään erityisesti. Voihan ei itsessään ole niin paha, mutta ongelma on se, että jos meinaa syödä paljon rasvaa, niin pitäisi syödä vähemmän hiilareita, joita ei kannata muutenkaan ahtaa kohtuuttomasti. Rasvainen roskaruoka aiheuttaa täälläkin morkkiksen, mutta vehnäpullamössöt on pahempia, koska niistä vatsa tosiaan turpoaa usealla sentillä. Näyttää väliltä kamalassa pöhössä siltä kuin odottaisi lasta ja kun äidillä on pysyvä pöhö (lasten jäljiltä), niin tulee sellainen fiilis, että ei helvetti, I don't wanna end up like that.

    Kuten joku toinen tuossa aiemmin mainitsi, niin itselläkin auttaa se että tykkään syödä monipuolisesti. Liian usein tulee syötyä sontaa ulkona, mutta kotona teen monipuolisesti ruokaa, vaikkakin kasviksia joutaisi syödä paljon enemmän. Opettelen myös syömään sellaisia rehuja, joita en ole syönyt ennen, kuten parsaa (erittäin hyvää hollandaisekastikkeen kanssa!) ja avokadoa. Seuraavana listalla olisi fenkoli, kun sitä näemmä saa Lidlistä. Sienetkään ei ole suurinta herkkuani, mutta kun ne tekee kermakastikkeessa, niin syön niitäkin. Yleisesti ottaen syön sellaisiakin ruokia, jotka ei ole mielestäni hyviä, mutta menee kuitenkin alas, ihan puhtaasti vaihtelun vuoksi. Enemmän pitäisi vielä syödä kasviksia, mutta tuntuu niin turhalta ostaa 10 eurolla kasviksia, jos poikaystävä ei syökään tekemääni salaattia ja menee ihan kohtuuttoman paljon ruokaa hukkaan. Paprikat onneksi voi aina työntää vaikka mihin ruokaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vehnämössöt tosiaan turvottaa paljon, aina sitä miettii välillä, että oonko mä raskaana vai onko tää vaan turvotusta ja sit on paniikissa :D

      Onneksi miulla poikaystävä kyllä syö mielellään kasviksia, tosin tekee edelleen itselleen lisukkeeksi myös pastaa :D Paprika menee tosiaan kaikessa, se on mun uusin "valloitukseni", en ennen tykänny mutta tarpeeksi kun maistoi, alkoi se maistumaan jo hyvälle :)

      Delete
  7. This outfit is so lovely but especially the veil on that hat! So glamorous!

    Good luck with the healthy eating. I struggle with that too but whenever I eat better foods I do feel better and sleep better. I'll try to be inspired by you too!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Tanith! :) Good luck for you too!

      Delete
  8. This is one of the most stunning outfits you've ever shared with us. It exudes classic sophistication and immense beauty, while also striking me as something that Mr. Dior himself would have wholeheartedly enjoyed, as it very much has his vibe to it.

    I'm deeply sorry that you've been battling so many elements on the health and diet front. It's very commendable that you're taking important steps in the right direction to improve the situation and that you're keen to discuss such publicly. As someone whose diet is epicly shaped by many of my chronic illnesses, I know first hand what it is like to have to take very concrete steps on the diet so as to try and better your health. It isn't always easy, but the rewards are usually worth their weight in gold and I honestly find that things only get easier in terms of changing your diet, the longer one sticks at it. I wish you immense success and better health, my dear.

    xoxo ♥ Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much Jessica :)

      Yes, with small steps, I still allow myself to eat some treats occasionally, like once a month or fortnight. Would lose my temper otherwise :D I am glad I started to talk about this and got so many great advices :) But this week I have been doing great and found some new delicious flavours, and far more healthy :)

      Delete
  9. I had the same problem with my diet and I was sad I could no longer wear my vintage dresses any more. I thought I would have to buy a whole new wardrobe which I simply can not do, being on a tight budget.

    Until four months ago I went for a more plant base whole food/high carb low fat eating (watching youtube). I lost the weight I gained from eating junk and unhealthy now I no longer felt tired, fat, the joint pain I was suffering with for years is 100% gone and my bad headaches that even a headache tablet would never cure is gone forever too. The wonderful thing I learned about eating whole food plant base is I can eat as much food as I like and never ever have to worry about my health or weigh ever again. I feel so amazing now and I can fit into my lovely vintage dresses again. And like you I do not like going to the gym or lifting weights. I do a lot of walking out doors as I do not have a car.

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is so wonderful! And you got results so fast :) And without car it is a lot better. It is easy to get exercise by walking and cycling everywhere :)

      Delete
  10. I love that shade of red - it's great on you. And your shoes are wonderful! Kx

    ReplyDelete

Polite comments make my day!

Go raibh maith agat!

Yours sincerely,
Sara Kristiina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...